Simpel spinatsalat

March 5, 2014 at 2:18 pm

Her er en hurtig salatopskrift, som ikke er min egen. Den var en del af denne uges lowcarbkasse fra Aarstiderne, og den var bare super nem og velsmagende. Salaten var tilbehør til en lækker hakkebøf med revne rødder, men jeg kan forestille mig, at den kan gå til alt slags kød.

image

Der er et enkelt æble i salaten, hvilket giver den en perfekt sødme, som giver modspil til den syrlige citrondressing. Traditionelt set spiser vi jo ikke frugt på striks LCHF, så det er en individuel vurdering, om du eventuelt vil erstatte æblet med noget andet.

 

Min personlige holdning til frugt er, at de vokser lettilgængeligt i naturen (især æbler), indeholder gode vitaminer og kan virke som et godt energi-boost, hvis man skal yde noget ekstra fysisk. Hvis man samtidig ikke er i gang med et vægttab, der kun kan gå for langsomt, så burde et æble i salaten ikke være det, der vælter læsset. Det er dog ikke noget jeg bruger til hverdag, og det der med at kaste 3 stykker frugt ind som mellemmåltid i løbet af dagen, det anbefaler jeg bestemt ikke.

 

Du skal bruge:

  • 1 bakke frisk spinat
  • 1 løg
  • 2 store tomater
  • 1/2 citron
  • Olivenolie
  • Salt og peber

 

Sådan gør du:

Ja, du tænker måske, at det giver sig selv, men for en sikkerheds skyld:

Skyl alle grøntsager. Skær løg i helt tynde skiver på et mandolinjern (pas på fingrene!), skær tomater og æble i tern. Kom det hele i en skål.

Bland olivenolie, citronsaft, salt og peber til en dressing, og hæld det ud over salaten.

 

Velbekomme!