Roastbeef med butternut i chili og frisk salat

February 21, 2014 at 9:54 pm

Her er retten, der er perfekt til en fredag aften med kæresten eller gæster. Gæstemad kan være til tider være lidt af en udfordring på LCHF, da kartofler, ris og pasta jo er bandlyst. Her har jeg dog et forslag til et alternativ, som jeg selv er ret vild med: butternut squash.

image

Butternut squash hører til under kategorien “winter squash”, og ikke, som mange fejlagtigt tror, under “græskar”. Butternut’en indeholder 8,3 g kulhydrat pr. 100 g, er listet til at have et glykæmisk indeks på 70, og er derfor velegnet til mere liberal LCHF. Dog har den et lavt glykæmisk load, hvilket gør, at blodsukkeret alligevel ikke påvirkes synderligt. Derfor kan butternut squash indgå i en LCHF-kost i moderate mængder.

image

 

Det skal du bruge:

  • 1 roastbeef af god kvalitet
  • 1 butternut squash
  • 2 fed hvidløg
  • 1/2-1 tsk. knust chili
  • 1/2 citron
  • 1 spsk. kokosolie
  • salt og peber
  • Smør til stegning
  • Bearnaise (købe eller lav selv, se nedenfor, hvad jeg brugte)
  • Forskelligt grønt til en frisk salat.

 

Sådan gør du:

Forvarm ovnen på 200 grader.

Butternut’en skrælles og indmaden fjernes. Derefter skæres den i små tern og kommes i en bradepande med bagepapir.

Kokosolie varmes et par sekunder på lavt blus, så det smelter, og kommes i en lille skål. Heri presses citronsaft og hvidløg. Chili, salt og peber kommes også i, og det hele blandes til en dressing, som til sidst hældes over butternut’en.

image

Smelt smør på panden og vent til det er gyldenbrunt. Roastbeefen krydres med salt og peber og brunes på alle sider.

image

Stik et stegetermometer i stegen og kom den i ovnen sammen med butternut’en. Husk at vende rundt i butternut’en under stegning, så alle stykker bliver tilberedt.

Mens du venter på, at butternut’en er færdig og kødet har en kernetemperatur på 57 grader (rosa), forbereder du salaten. Min salat bestod af blandet babysalat, bønnespirer, tomat, agurk, feta og citronsaft.

image

Når kødet er færdigt, tages det ud af ovnen, og skal hvile mindst 20 minutter. Pak det ikke ind i sølvpapir, da dette vil få temperaturen til at stige yderligere. Læg eventuelt et viskestykke henover.

Butternut’en er færdig, når den er mør og de øverste har en gylden, sprød farve. Dette kan eventuelt fremskyndes ved at sætte ovnen på grill et par minutter, men husk at holde øje imens.

Mens du venter på, at kødet har hvilet, sætter du sovsen over. Ja, man burde nok lave sin egen, men det er altså lige præcis her, jeg vælger at gå på kompromis. Jeg har nemlig fundet en skøn bearnaise fra Føtex’ Budget-mærke til kun 12,50, og som oven i købet lander på lige nøjagtigt 5 g kulhydrat pr. 100 g.

image

Server hele molevitten for dine kære og nyd butternut’en, der snildt kan forveksles med kartoffel (smagsmæssigt).

image

Velbekomme!