Hvorfor spise LCHF?

På denne side vil jeg gennemgå nogle af de generelle fordele, der er ved at begynde at spise LCHF-kost. Ønsker du at læse om mine egne, personlige erfaringer og grunde til at vælge LCHF, så skal du klikke her.

Jeg vil gerne pointere, at jeg ikke har nogen sundhedsfaglig uddannelsesmæssig baggrund, og at følgende betragtninger er subjektive fortolkninger af virkningerne ved LCHF, som jeg har forsøgt at redegøre for, på en så simpel måde, som muligt.

Der er rigtig mange forskellige grunde til, at folk beslutter sig for at give LCHF et forsøg. For langt de fleste begynder LCHF nok som en slankekur, men rigtig mange bliver så glade for diæten, at de tager den til sig som en livsstil, også selvom de har opnået deres vægtmæssige mål. Andre ønsker ikke at tabe sig, men har måske et ønske om at være mindre træt, mindre styret af sukkertrang eller at slippe af med diverse andre gener. En ketogen diæt eller en diæt med færre kulhydrater er i øvrigt ‘mistænkt’ for at kunne afhjælpe en række sygdomme:

Der findes stadig ikke enorme mængder forskning på området, men jeg vil løbende holde bloggen opdateret herom. Dog er det værd at bemærke, at op mod hver femte (Ja, hver FEMTE!) kvinde har PCO i en eller anden udstrækning, mig selv inklusive, og derfor oplever fertilitetsproblemer. Samtidig døjer 20% af danskerne med irritabel tyktarm, og op mod halvdelen af alle danskere har periodevis været generet af symptomer på irritabel tyktarm. Hver tredje dansker vil få kræft i løbet af deres levetid, og antallet af diabetikere er fordoblet i løbet af de seneste 10 år.

Men hvordan kan det være, at udviklingen af livsstilssygdomme eksploderer, når vi bliver bedre til at spise fuldkorn, gå i motionscenter og vælge lightprodukter? Måske fordi dét ikke er svaret.

 

Hvad er LCHF?

LCHF står for Low Carb, High Fat. “Carbs” betyder kulhydrater på engelsk, og er sukker og stivelse. Dem skal man altså begrænse på LCHF. Til gengæld skal man ikke være bange for at få masser af fedt. Kort fortalt, så kan du tage stort set alt, hvad du nogensinde har lært om kost og sundhed og vende det på hovedet. “-Og dog, sukker har vel altid været usundt?” Ja, det er korrekt. Problemet er, at sukker ikke bare er sukker. Kulhydraterne i mange af de fødevareemner, der forbindes med “almindelig, sund kost” i dag, nedbrydes i maven til simple sukkerarter. Hvad mange fx ikke tænker over er, at en skive hvidt brød fx kan få blodsukkeret til at svinge mere end en chokoladebar!

 

Hvorfor er fedt bedre end sukker?

Der er to muligheder, når kroppen skal forbrænde energi. Enten kan den forbrænde kulhydrater, eller også kan den forbrænde fedt. Når du spiser mange kulhydrater med et højt glykæmisk index, så frigives insulin i blodet. Insulinet sørger for, at fedtet, du indtager, sammen med kulhydraterne, lagres i kroppen i stedet for at blive forbrændt. Hvis du derimod spiser en kost, der er lav på kulhydrat og rig på fedt, så vil kroppen, efter en periode, vænne sig til at bruge fedtet som energi, og altså forbrænde fedtet i stedet for at lagre det. Vi skærer altså ned på kulhydraterne for blandt andet at forhindre insulinrespons, og dermed fedtlagring.

Derudover har fedt en anden betydelig fordel. Det mætter utrolig godt og virker derfor appetitregulerende. Det er, med andre ord, sværere at overspise i fedt end i sukker. Derfor oplever mange at kunne tabe sig, helt uden at opleve sult, når de spiser LCHF.  

 

Er fedt ikke farligt?

Det korte svar er: Nej. Fedt er ikke farligt. Heller ikke det mættede. Hvor tids fedtforskrækkelse bygger på misvisende studier fra 60′erne, hvor lande, hvor sammenhængen mellem indtag af mættet fedt og hjerte/karsygdomme ikke kunne påvises, blev frasorteret. Denne myte er i dag en af de mest sejlivede, der findes, og derfor er det meget nemt at kritisere LCHF-kost ud fra overbevisningen om at fedt er farligt.
I midlertid insisterer visse røster endda direkte på, at det er kulhydrater, der skaber inflammation i blodårerne, som er årsag til åreforkalkning, som danner hjerte/karsygdomme, og ikke fedt. Er du interesseret i yderligere læsning omkring hvorfor fedt ikke er farligt, så læs kan du evt. læse denne omfattende svenske undersøgelse fra 2013, hvor, blandt andet, denne myte aflives.

 

Hvad må jeg så spise?

Jeg er glad for, at du spørger. Du har nemlig rig mulighed for at lave lækker mad på LCHF, og mit gæt er, at når du er kommet over den første tid med brød- og pastasavn, så vil du opdage, at din krop faktisk overhovedet ikke mangler noget. Det er meget simpelt. På LCHF spiser vi grundlæggende:

  • Grønstager: Alle grøntsager, der vokser over jorden.
  • Kød: Alt kød, fisk og fjerkræ.
  • Æg
  • Fedt: Alle fede mejeriprodukter, inklusiv ost, smør, fløde. Gode olier som kokosolie, jomfru olivenolie, macadamiaolie m.m.
  • Nødder
  • Bær (i små mængder)

denne side kan du læse mere om de forskellige fødevareemner, vi spiser på LCHF, og om hvordan du kommer i gang.