Fathead pizza

May 3, 2014 at 9:57 pm

I dag har vi ryddet op og gjort rent herhjemme, og så har vi haft en YouSee-mand ude og kigge på vores manglende internet/fjernsyn-issue. Han har lavet en midlertidig løsning, så nu har vi da i hvert fald TV og internet indtil der er en ny gravko, der kommer til at grave kablerne over…

image

Anyway, pludselig var kl. bare otte, og jeg havde slet ikke så meget som tænkt på aftensmad endnu. De kokospandekager, jeg lavede tidligere i dag, har bare holdt mig mæt hele dagen. Men så er det jo godt at bo tæt på en Fakta, der først lukker kl. 22 hver dag!

Jeg vidste, at jeg ikke skulle kaste mig ud i de helt store kulinariske eksperimenter så sent, hvilket også var grunden til, at jeg valgte noget så primitivt (hehe) som købe-tomatsauce og dåse-ananas som topping, men jeg havde stadig lyst til noget lækkert.

Så jeg købte ind til fathead-pizza, som ALLE jo snakker om i øjeblikket.

Og nu når jeg sidder her og har indtaget den, så vil jeg bare sige, at den HUNDREDE procent fortjener sit gode omdømme!

Da jeg tidligere fortalte min kæreste, at jeg måske ville lave LCHF-pizza senere, kiggede han på mig og spurgte om, ”hvornår vi skulle have RIGTIG pizza”…

Det sjove er, at hans første kommentar efter at have indtaget en bid af denne fathead-pizza var: ”Er du HELT sikker på, at det her er LCHF..? Det smager alt for godt!” (Han spiser kun LCHF til aftensmad fordi jeg laver det). Senere sagde han, at han slet ikke kunne stoppe med at spise, fordi det smagte så godt.

Det var altså virkelig en succes med denne pizza, og jeg forudser, at dejen også kan blive en fortrinlig tærtedej i fremtiden! Bunden/skorpen er HELT sprød, og den kan holdes i hånden uden problemer.

Den oprindelige opskrift ved ingen vist helt, hvem har fundet på, men det er altså ikke MIG, der har fundet på grundopskriften (Googl, hvis du vil se den oprindelige opskrift), men jeg har lavet min egen smagsvariant. Og det er dén, I får opskriften på her.

 

Du skal bruge:

 

Dej

  • 200 g. revet ost (jeg brugte 50 g. mozzarella og 150 g. Havarti)
  • 50 g. Philadelphia
  • 40 g. mandelmel fra Funktionel Mad
  • 40 g. sesammel fra Funktionel Mad
  • 1 æg
  • Lidt frisk persille (hakket)
  • Oregano
  • Hvidløgspulver
  • Salt

 

Fyld

Du kan fylde hvad som helst på denne skønne pizzabund, men dette var hvad jeg brugte i dag:

  • Pepperoni
  • Tomatsauce (enten en købe-sauce eller lav en selv – sidstnævnte er naturligvis bedst)
  • Ananas (IKKE LCHF) eller andet fyld, fx champignon eller tomat
  • Ekstra Havarti eller Mozzarella
  • Oregano

 

Sådan gør du:

Opvarm ovnen til 180 grader (varmluft)

Revet ost og Philadelphia smeltes LANGSOMT i en tykbundet gryde, til det er ensartet (rør rundt).

Tilsæt mandelmel, semammel, æg, hakket persille, oregano og hvidløgspulver. Rør imens.

image

Når dejen er så tyk, at du ikke kan røre mere, så tager du den op af gryden og ælter den i hænderne.

Anbring dejen på et stykke bagepapir på køkkenbordet.

image

Klip et stykke film af, og læg henover. Rul dejen ud med en kagerulle, så tyndt som muligt.

image

Hvis du er ligeså perfektionistisk som mig, så kan du skære kanterne lige med en lille kniv ;) Drys lidt salt ud over den udrullede dej.

image

Prik dejen med en gaffel, for at undgå bobler.

Sæt dejen i ovnen i ca. 8-10 minutter.

image

Tag den nu halv-gyldne bund ud af ovnen, og kom fyldet på.

image

Du kan bruge hvilket som helst slags fyld, du har lyst til. Efter tomatsauce, peperoni, ananas og oregano, kom jeg også ekstra revet Havarti henover.

image

Kom pizzaen i ovnen igen, og bag den ca. 5 minutter længere (eller til osten er smeltet).

image

Servér med frisk salat og evt. en lækker creme fraiche-dressing.

 image

Velbekomme!