Dyrenes “Beskyttelse” slog min kat ihjel
UPDATE: Sagen kan nu følges i Facebook-gruppen “Dyrenes Beskyttelse slog min kat ihjel”. Tilmeld dig og støt.
_________________________________________________________________
Puuuuha.. Det er længe siden, jeg har givet lyd fra mig. Der er sket nogle helt vanvittige ting i mit liv, som har krævet min fulde opmærksomhed. Det har været så hårdt og drænende, men inden jeg klynker mere, vil jeg dele historien med jer, selvom den INTET har med LCHF at gøre. Men det har med mit liv at gøre, og nu er det jo min blog, og jeg håber, at historien vil fange jeres interesse, og at I vil hjælpe mig med at dele den og sprede budskabet, samt at stille de ansvarlige i denne sag til regnskab for deres handlinger.
Jeg har først og fremmest haft en periode med eksaminer, så derfor har det stået stille på bloggen i endnu længere tid end blot pga. følgende hændelser, eftersom dette skete i forlængelse af denne eksamensperiode.
I korte træk kan I læse om, hvordan vores raske (men gamle), øremærkede kat blev aflivet af Dyrenes Beskyttelse den samme dag, som de fik den i deres varetægt.
Her kommer så min triste historie, som er lidt lang, men som jeg håber du alligevel vil tage dig tid til at læse:
Vores elskede 15 år gamle kat Molly, som jeg har haft siden jeg var barn, blev for ca.1 1/2 uge siden indleveret hos Dyreværnet (IKKE DYRENES BESKYTTELSE), af nogle søde mennesker, der troede hun var hjemløs eller vildfaren, fordi hun grundet alderdom er så tynd. På Dyreværnet fortæller de os, at vi skal være glade for, at det er hos dem, hun er blevet indleveret, og at andre organisationer ikke har samme “no-kill”-politik som dem. Vi bliver meget lettede over at få vores kat tilbage, og beslutter os for IKKE at lukke den ud igen, før vi har skaffet et halsbånd med adresse-tag/chipning, da øremærket er for udvisket, og derfor er svært at tyde. Katten får i øvrigt komplet dyrlægetjek, og den er sund og rask, på trods af den naturligvis er en gammel kat, og er mærket heraf.
D. 5/6 smutter Molly ved en dum fejl ud af døren og går på opdagelse i nabolaget. Hun er ikke set siden. Vi leder, kalder, sætter efterlysninger op på lygtepæle m.v., og sover stort set ikke om natten. Hun er efterlyst hos samtlige dyre-organisationer, både via tlf. og på nettet (dette sker dog dagen efter, eftersom det er rimelig normalt, at katte bliver ude natten over eller mere). Ingen Molly.
D. 11/6 beslutter vi os for at kontakte DYRENES BESKYTTELSE telefonisk, blot for en sikkerheds skyld. Hun er jo allerede efterlyst på deres hjemmeside. Her får vi en meget ubehagelig ansat i røret, der til at starte med ikke vil ud med nogen oplysninger vedrørende den kat, de har hentet og aflivet fra vores område. Vi presser den ansatte ved at fortælle vedkommende, hvor ulideligt det er at gå i uvished. Vi må efterfølgende tigge om at få vedkommende til at identificere den pågældende kat, hvorefter vi kan konstatere, at der er tale om vores kat. Dette er også efterfølgende blevet bekræftet at dem, der indleverede katten.
Den ansatte siger i telefonen DIREKTE til os, at der ikke er økonomi til at hjælpe så gammel en kat. ”Havde den nu været 10 år yngre, og ikke set ’sådan’ ud…” Da min mor forsigtigt spørger til, hvad de har gjort med katten, vrænger den ansatte iskoldt: ”Ja, den er BRÆNDT!” Hvem taler sådan til nogen der lige har mistet deres kæledyr?!
Det viser sig altså, at D. 5/6, altså SAMME DAG som vores lille kat er gået sig en tur, er den blevet indleveret hos Dyrenes Beskyttelse af en virksomhed, der, ligesom førstnævnte, syntes katten var tynd.
OG AFLIVET. SAMME DAG. Vi er knuste og dybt ulykkelige, og synes det er forkasteligt, at man afliver en kat samme dag, som den bliver indleveret, uden overhovedet at tjekke, om den er savnet! BLOT fordi den er gammel!
Dyrenes Beskyttelses måde at kommunikere med os på, gør os vrede, og jeg vælger derfor at dele historien om Molly på Facebook. Historien har nu fået over 2800 delinger på få dage. TAK!
På Dyrenes Beskyttelses Facebookside kører debatten også. Mange har allerede valgt at trække støtten til foreningen, men Dyrenes Beskyttelse prøver at sprede løgne om, at vores kat led og var dødeligt syg. De påstår ydermere, at de ALDRIG afliver raske katte af økonomiske hensyn, hvilket er stik imod, hvad deres ansatte sagde til os i telefonen.
HELDIGVIS blev den, som nævnt, bare 3 dage inden tjekket hos dyrlægen ved Dyreværnet, som konstaterede min kat rask og egnet til videreformidling. Dette har vi sort på hvidt.
Dyrenes Beskyttelse har i torsdags skrevet på deres side, at de vil kontakte os for at gennemlytte telefonsamtalerne, men dette er endnu ikke sket. De kan dog godt være aktive på deres Facebookside i andre henseender.
Vi forlanger at få oplysningerne på, hvilken dyrlæge, der har tilset og dødsdømt vores kat, men Dyrenes Beskyttelse ignorerer os.
Derfor er vi begyndt at tro, at vores stakkels mis slet ikke har været tilset af nogen dyrlæge, men er blevet slået ihjel på stedet, fordi ingen troede at nogen ville komme til at savne så gammel en kat! Og hvis dette er tilfældet, hvem har så stået for aflivningen?? De påstår ligeledes, at der ikke findes nogen aflivningsrapport, og at dette ikke er normal procedure hos dem, men det er lovpligtigt at føre journal på, hvor meget væske man fx bruger til aflivningen af dyr, så dette passer (heller) ikke.
D. 13/6 har vi meldt Dyrenes Beskyttelse til politiet for uberettiget at have slået vores kat ihjel.
Vi opfordrer ALLE der har mulighed for det til at hjælpe med at lægge pres på Dyrenes Beskyttelse så de udleverer de nødvendige oplysninger vedrørende Mollys aflivning, og vi takker ydmygt for den massive opbakning, vi har fået i denne sag.
Vi har ligeledes fået mange henvendelser fra folk, der har oplevet lignende episoder med Dyrenes Beskyttelse, men de har ikke haft samme klokkeklare beviser som os. Derfor er det vigtigt, at DB ikke får lov til at tie denne sag ihjel, som de så ofte tidligere har gjort, for det kan være din kat eller hund næste gang!
I dag, d. 16/6, har jeg modtaget en mail fra den ansatte, der varetog Mollys sag, hvilket fører til endnu flere rystende informationer:
Dyrenes Beskyttelse vil IKKE udlevere den fornødne dokumentation på, at procedurer er blevet overholdt i denne sag, grundet “den hetz der kører på Facebook”, på trods af, at vi alle har set DB officielt love mig, at jeg ville få de fornødne oplysninger, og på trods af, at jeg er i min gode ret til dette.
Ydermere har den ansatte nu ÆNDRET Mollys aflivningsdato til dagen efter, altså D. 6/6, selvom hun højt og tydeligt sagde D. 5. i telefonen, og da min mor spurgte til, om man dog ikke bare kunne have ventet en eller et par dage, fik hun svaret, at det kunne man ikke AF ØKONOMISKE ÅRSAGER.
Derudover erkender hun, at DB har lavet en fejl ved ikke at fremlyse min kat i 3 dage. Dette i sig selv kræver en officiel undskyldning fra DYRENES BESKYTTELSE, som hele tiden har påstået, at alle procedurer var overholdt!
Og når det så er sagt, så smører de også lidt ekstra på i forhold til, hvad min kat fejlede. Nu har den PLUDSELIG også haft dårlig hjerterytme med en bilyd på hjertet!!! HVAD?! Men ja, man kan selvfølgelig påstå HVAD som helst, når man ikke er villig til at dokumentere sine påstande!
Hjælp os ved at ringe/skrive til Dyrenes Beskyttelse og kræve, at de udleverer information omkring vores kats aflivning.
Vi frygter desværre, at denne historie IKKE er enestående, da ingen jo havde regnet med, at nogen ville savne sådan en gammel kat, og jeg jo har fået MANGE henvendelser fra folk, der har oplevet noget lignende. Ydermere har vi skrevet til diverse journalister og nyhedsmedier for at få historien ud, men ingen har vendt tilbage. Er Dyrenes Beskyttelse virkelig så korrupt et foretagende, at ingen journalister tør kritisere dette statsstøttede imperium?! Det er bare så ulækkert.
I kan i øvrigt følge sagens gang på Dyrenes Beskyttelses Facebookside under “opslag af andre” og via de offentlige opslag på min personlige profil (Louise Amby).
Jeg vedhæfter billeder af Molly fra kort tid før hun blev erklæret dødeligt syg af Dyrenes Beskyttelse, samt den dyrlægeattest, som Dyreværnet udarbejdede 3 dage inden hendes aflivning, hvor hun ikke fejler andet end at være tynd og gammel samt have tandsten. (NB: Dyreværnet kalder Molly for “Bella” i journalen, da de endnu ikke kender hendes rigtige navn.)
<3 Louise
R.I.P. smukke Molly <3 Du var den dejligste kat i verden, elsket af børn såvel som voksne :’(
Jeg følger med glæde din blog, og min mand og jeg forsøger at efterleve at kulhydrater skal man ikke ha’ for mange af.
Det gør mig utrolig ondt, at der er nogen der skal have så tragisk en oplevelse med et højt elsket dyr. Her i huset er vi meget til misser, og har også haft nogle stykker. De sidste ikke frivilligt, men de valgte at bo hos os, og de blev modtaget med åbne arme. Til trods for at vi er allergergikere kan man godt have ude katte, specielt på landet hvor jeg bor. Der blevet lavet kattelem i skuret og der blev lavet isolerede vinterkasser, så de ikke frøs om vinteren. De fik lækkert mad, Royal Kanin og vi havde dem i 7 år. Det er så nok de sidste misser vi kommer til at opleve her hos os.
Det var en lang historie, men det er kun for at fortælle at jeg føler med dig og din familie.
Tusind tak, Jette <3 Katte er bare skønne, og vi har da også en lækker én mere, men nu savner han sin legekammerat :’(
Hej Louise.
Som jeg nævnte for dig, er det vigtigt at holde DB op mod Centrum Dyrekliniks undersøgelse af katten.
Centrum Dyreklinik, hvor Dyreværnet fik undersøgt katten, nævner i deres journal at hjerte og kredsløb fungerer normalt.
Dette er i direkte modstrid med det der står i den mail du har modtaget fra DB.
Denne sag giver grundlag for, én gang for alle, at få lavet en tilbundsgående undersøgelse af, hvordan DB fungerer, hvordan de prioriterer, og ikke mindst kræve at staten omfordeler tilskuddene til dyreredning i Danmark.
Dyreværnet får 400.000 kr. (cirka), mens Dyrenes Beskyttelse får 4.000.000 kroner.
Dette skal ændres radikalt, da Dyreværnet er mindst ligeså aktive i marken.
Desuden bidrager historien om Odder Kattehjem, der blev pålagt at aflive en masse katte, til bevæggrundene til at Dyrenes Beskyttelse ikke hører hjemme i et moderne samfund som fungerende Redningstjeneste, men måske udelukkende som en politisk organisation, der som bekendt har størst succes med at få gennemført ændringer for produktionsdyrene.
Gå videre med sagen, og husk at DPD meget gerne vil have adgang til alle de andre historier du skriver, at du får i forbindelse med denne sag.
Sager – med så meget dokumentation som overhovedet muligt – kan sendes til dbsag@dyrepoliti.dk
Fantastisk at du deler det!
Jeg kender ikke til lignende sager til aflivning, men kender til et utal af sager, hvor DB har nægtet at tage imod dyr, og et enkelt tilfælde hvor man endog har smidt problemet over på andre, der drive en lille bitte redning af kaniner.
Hold op hvor jeg føler med jer og kondolerer for tabet af jeres mangeårige, elskede familiemedlem Molly! Det der er sket for jer og jeres skønne kat er ganske enkelt uretfærdigt, usmageligt og helt helt utilgiveligt! Desværre bringer det ikke dejlige Molly tilbage til denne (hæslige, kattehadende) verden, men at du deler jeres historie giver HÅB om forandringer, således at den purunge, afmagrede (dog fertile OG gravide) stakkels mis, der lever et forhutlet liv i den lokale Faktas container kunne blive taget alvorligt. At nogen i dyrevelfærdsbranchen i stedet ville LYTTE og bruge deres ressourcer på de dyr der rent faktisk har brug for deres hjælp og omsorg. Molly havde blot brug for at blive genforenet med sin familie – intet andet. Hvor er det tragisk og dybt beklageligt. Jeg skammer mig på menneskehedens vegne!
Tak for de opløftende ord <3