Den perfekte æggekage

February 26, 2014 at 2:57 pm

Æggekager er jo som skabt for os LCHF’ere, hvis de tilsættes de rigtige ingredienser. Vi skal nemlig både have grøntsager, protein og selvfølgelig godt med fedt. Denne æggekage er rigtig god og mættende, og hvis du (som jeg) spiser den med lidt salat, så er du også rigtig godt med, i forhold til vitaminer. Du kan bruge æggekagen som morgenmad eller frokost, eller bare når du ikke er monster-sulten.

image

Det skal du bruge:

  • 2 æg
  • 1 stor spsk. græsk/tyrkisk yoghurt (10%)
  • Et skvæt piskefløde
  • 80 g kød (jeg brugte cocktailpølser, du kan snildt vælge noget andet)
  • 80 g cherrytomat
  • 35 g Emmental-ost
  • Cayennepeber
  • Salt
  • Purløg
  • Evt. salat

Sådan gør du:

Varm ovnen op på 200 grader, almindelig ovn.

Start med at stege kødet i olie på en lille pande. Da jeg brugte cocktailpølser, skar jeg dem først i 3 skiver pr. pølse. Når de har fået lidt varme, kommer du tomaterne ved.

Imens det står og godter sig på panden, pisker du æg, yoghurt og fløde i en skål. Når massen er ensartet, tilsætter du salt og cayennepeber. Til sidst rives osten ned i æggemassen.

Hæld æggemassen udover kød og tomat, og sluk for blusset. Kom selve panden ind i ovnen og giv det ca. 15 minutter.

image

Server med friskklippet purløg og evt. salat.

image

Husk at bruge dine rester i stedet for at smide dem ud. Min salat er fra gårsdagens aftensmad.

Velbekomme!