10-minutters-eksperiment UPDATE (dag 5)

May 11, 2014 at 2:28 pm

Hej venner!

Denne update er oprindeligt skrevet på 5. dagen for 10-minutters-eksperimentet, men kommer først på bloggen nu, eftersom min computer havde et mindre melt-down, alt imens jeg sad og skrev originalen. Jeg havde naturligvis ikke gemt filen inden computeren crashede, så dette er et forsøg på at rekonstruere den tabte tekst – plus lidt nyt.

blog1

Én ting er nu for alvor blevet klar for mig. Jeg er VIRKELIG ikke ret glad for at træne. Eller dvs. jeg har egentlig ikke noget imod selve det at træne, men det er som om, at hver gang jeg indgår en eller anden form for aftale med mig selv om at skulle træne, så skyller der en bølge af pligt-følelse ind over mig, og så stopper det bare med at være sjovt. Jeg ved ikke, hvorfor jeg har det sådan. Jeg kan nok bare godt lide at føle mig fri og uforpligtet. Jeg bruger seriøst tyve gange så meget tid på at tænke på/spekulere over/tage mig sammen til at træne, end jeg gør på selve træningen, hvilket jo er ret dumt. Det er nok også derfor jeg altid har været (og nok vil blive ved med at være) sådan en periode-træner, der lige tager mig sammen i en måneds tid (ligesom nu :P), og så giver slip igen.

MEN nu har jeg jo forpligtet mig i dette 10-minutters-eksperiment, så jeg lover, at jeg holder ved.

I øvrigt er den der trussel om bikini-sæson allerede blevet aktuel, eftersom min kæreste og jeg har taget en afbudsrejse til Mallorca, hvorfra jeg lige nu sidder og forfatter dette indlæg (ikke det værste sted, man kan blogge fra, må man sige!).

-Oooog så trykker vi lige ”gem”. Godt.

Jeg er meget spændt på maden hernede, da vi har bestilt med ”all inclusive”, og det spanske udvalg på disse hoteller ikke just er berømte for at være prangende, sammenlignet med fx Tyrkiet, hvor vi også har rejst.

Da vi ankom kl. ca. 21.30 i går aftes fik vi en såkaldt ”picnic-pakke” med en masse flutes, en donut og et æble – og en lille trekant smøreost fra ”Den leende ko”. Hurra. Jeg havde taget angst-medicin (dobbelt dosis) fordi jeg hader at flyve, hvilket gjorde, at jeg var træt og groggy, og i øvrigt også sulten. Så jeg spiste et enkelt flute med dobbelt pålæg og dobbelt smør (snuppede også kærestens ;)), og ko-osten. Jeg tror, jeg vil kalde det ”damage control” ;)

Til morgenmaden gik det bedre. Der var både æg og bacon. Dog er grøntsagsudvalget ikke noget at råbe hurra for, og jeg kan ikke få fløde i min kaffe :’(

Nå, nu tilbage til eksperimentet.

Jeg har hørt fra flere af jer, der er hoppet med på eksperimentet/udfordringen om at træne ca. 10 minutter hver dag og spise sundt. Det synes jeg naturligvis er skønt, for jo flere der afprøver denne form for træning og giver tilbagemelding, desto bedre kan man bruge resultaterne til noget fornuftigt. Så meld endelig tilbage, hvis/når I gennemfører. Og du kan selvfølgelig stadig nå at være med! Der er ingen undskyldning, jeg har prøvet ;) 10 minutter kan alle få plads til i deres dagsskema…

Men jeg tænkte på, at det ville være en god idé at uddybe lidt, hvad det egentlig er, jeg gør, også med hensyn til kost. Nu kommer der jo selvfølgelig til at være nogle få afvigelser for mit vedkommende, fordi jeg er på ferie (vi skal bl.a. til likør-smagning), men ellers har jeg spist ud fra principperne om at spise så naturligt som muligt.

Dette indebærer for mig, at jeg:

  • Spiser mellem 1 og 3 måltider hver dag. Ingen snacking. Det har mit system slet ikke brug for. Naturlig faste er et velkomment indslag, der forbedrer min koncentrationsevne og nedsætter min appetit, hvilket giver et mere naturligt indtag af føde.
  • Begrænser indtag af LCHF-desserter. Hvis jeg alligevel laver én, så erstatter den et måltid – hvilket naturligvis ikke er særlig sundt, derfor bør dette begrænses. Hvis man BÅDE spiser rigtig mad OG dessert, så får kroppen automatisk langt mere energi, end den har brug for. Så det er enten eller, i denne periode.
  • Ingen eller kun lidt alkohol (Damage control praktiseres på ferie).
  • Ingen afhoppere – ren LCHF (Igen – damage control praktiseres på ferie).

Det er disse retningslinjer, jeg retter mig efter under eksperimentet.

 

I forhold til træningen, så er det jo efter princippet ”småt, men godt”, hvilket vil sige, at jeg træner minimalt med håb om, at det alligevel gør en eller anden forskel.

Jeg træner mave og baller/lår via mavebøjninger (skrå og lige), samt helt almindelige squats (I keep it simple..). Det er ca. 100 mavebøjninger hver dag og 50-70 squats. Hvis det en dag er ”for nemt”, så tager jeg lidt flere. Og det er dét.

Status efter 5 dage (det er nu mere end 5 dage siden, men det var på femtedagen, at jeg tog update-billedet), er, at jeg synes min mave virker fladere og muskulatur begynder at kunne anes. Maven er blevet mindre “rund” forneden og de to øverste mavemuskler (ved ikke hvad de hedder, og om det egentlig er én stor osv.) sidder ligesom “tættere sammen” – eller er blevet mere tydelige. Vi snakker neturligvis små forskelle her, men jeg synes alligevel, at det er et lovende resultat efter kun 5 dage med så lille en indsats.

Her kan I se det foreløbige resultat (jeg undskylder billedets virkelig elendige layout, kunne ikke helt finde ud af at få det til at se godt ud):

 blog2

Jeg håber, at I fortsat vil følge eksperimentet, hvis det har vakt jeres interesse, og evt. selv være med, hvis I har mod på det. Udfordringen løber 30 dage.

 

De bedste solskinsfyldte hilsner fra Louise/LCHFblog.dk