10 minute workout-eksperiment

May 4, 2014 at 2:18 pm

Har du det ligesom mig, at ordet ’træning’ er en by i Rusland, og at dagens til tider største fysiske udfordring er, når du skal bevæge dig fra sofaen og ud til køleskabet? Så skal du følge med i mit nye eksperiment her på bloggen.

workout

Jeg vil nemlig se, hvad der reelt skal til, for at forbedre kroppens udseende, også selvom det bare er en smule. Jeg HADER nemlig at træne. Især løb er noget, der (for mig) altid er ‘sjovt’ den første gang, jeg kommer afsted (på et år), men meget hurtigt bliver til noget pligt-præget og kedeligt, der bare skal overstås. Derfor har jeg i lang tid tænkt, at jeg ikke gider bruge min tid på noget, jeg hader, når jeg alligevel kan holde mig slank, kun ved at spise rigtigt. (Lazy much?)

Men venner, nu går den ikke længere. Jeg kan mærke, at jeg er lidt for “slap” i kødet til at ville have det godt med at hoppe i en bikini, og jeg vil altså gerne have det godt. Læs evt. mit indlæg om vigtigheden i at være tilfreds med sit udseende, hvis du vil vide mere om mine tanker herom.

Derfor udruller jeg nu dette eksperiment, der kort sagt handler om, hvor lidt jeg kan nøjes med at gøre på en LCHF-kost, og samtidig se en eller anden form for resultater. Jeg har nemlig en forestilling om, at man sagtens kan blive fit og flot uden at skulle gøre en KÆMPE indsats med timelange, daglige træningssessions. Det er jo ‘unaturligt’ at træne i så store mængder. Jeg forstår dog godt (og har stor respekt for), at man kan have lyst til at dyrke bodybuilding på et højt plan osv., men hvad med alle os andre, er simpelthen kun træner, fordi vi ‘skal’? Hvis man tænker sig tilbage i tiden, hvor vi var jægere og samlere, så var det jo primært mændene, der var ude og jage, og derfor havde brug for en sublim fysik. Vi kvinder havde andre, mindre fysiske opgaver, så måske ligger det til min natur, at jeg ikke skal træne så meget? (Eller også er det en skidegod undskyldning, jeg lige har fundet på, for ikke at gøre det) ;)

Anyway, jeg forventer ikke, at jeg skal ligne en kvindelig udgave af Arnold Schwarzenegger, når eksperimentet slutter, men jeg håber på at se en lille forbedring, og dermed at få bekræftet det, jeg tror på forhånd: Nemlig, at en lille, fysisk indsats kan gøre en forskel, når man spiser sundt (hvilket for mig betyder low carb). Jeg tror der kan være en vis sandhed i påstanden om, at en løbetur, hvor man fx forbrænder 200 kalorier, i nogle tilfælde kan være omsonst (vægtmæssigt), fordi man så bare bliver 200 kalorier mere sulten bagefter, og spiser den forbrændte energi op.

Derfor går eksperimentet ud på at lave nogle små, hyggelige øvelser herhjemme, som overskriften indikerer, 10 minutter om dagen, som ikke gør mig ekstra sulten, men som træner nogle muskler. Dét jeg vil fokusere på, er mave og bagdel, hvilket er de fleste kvinders irritationsmoment. Personligt bryder jeg mig ikke om veltrænede arme til kvinder, så  dét kommer ikke til at indgå i eksperimentet ;)

Øvelserne:

Jeg vil hver dag sætte et stopur til ’10 minutter’, og lave følgende øvelser: Squats og lige/skrå mavebøjninger. Ved at fastholde de samme to øvelser og gentage dem dagligt, tror jeg at resultatet kan blive mere målbart, end hvis jeg laver alt muligt forskelligt. Jeg skal nå at lave så mange øvelser som muligt indenfor de 10 minutter, ligeligt fordelt mellem maveøvelser og squats.

Dette er mit udgangspunkt:

image

Eksperimentet forestiller jeg mig skal løbe over 30 dage, startende med i dag. Jeg håber, at du vil følge det, hvis det har fanget din interesse. Der vil løbende komme updates, når jeg kan konstatere noget.

De bedste hilsner Louise/LCHFblog.dk